15 augustus 2012
Betaald parkeren is de afgelopen jaren fors gegroeid in Den Haag. Als gevolg van het project ‘Aanpak parkeren in woongebieden' is het totale gebied waarin betaald parkeren geldt met 30% tot 40% uitgebreid. Deze groei heeft geleid tot een toename van personeel en een toename van het aantal parkeerautomaten. Daar staan er nu een kleine 2000 van in de stad. Dat aantal zal worden teruggebracht tot circa 1565. Met name in de woongebieden parkeren voornamelijk vergunninghouders en daar kan met minder automaten worden volstaan, vindt de gemeente.In Den Haag kan men bij een deel van de parkeerautomaten naast met muntgeld ook met de chipknip betalen. Deze automaten bevinden zich met name in de binnenstad en in Scheveningen. Maar de chipknip is volgens Den Haag een verouderde betaalmethode die in hoog tempo ingehaald wordt door het nieuwe pinnen - de bankpas met chip in plaats van een magneetkaart - en de verschillende betaalmogelijkheden met de mobiele telefoon zoals GSM-parkeren of gebruikmakend van speciale Apps. Verder zijn banken en telecommaatschappijen van plan om contactloos betalen met de mobiele telefoon te introduceren. Den Haag wil op dit alles voorbereid zijn door zo'n 1350 automaten om te bouwen en 200 automaten nieuw aan te schaffen. Muntloos parkeren moet het aantal inbraakgevallen tot nagenoeg nul reduceren, verwacht de gemeente. Nu werden alleen al in 2011 60 automaten opengebroken, een schadepost van drie ton. Door gebruik te maken van een ander type automaat dan bijvoorbeeld in Utrecht, hoopt de gemeente skimmen te voorkomen.Daarnaast gaat Den Haag inzetten op kenteken parkeren. Voordelen hiervan zijn dat de parkeerder geen ticket meer achter de voorruit hoeft te leggen en er geen vergunningpassen meer uitgegeven hoeven te worden. De parkeerder registreert zich met zijn/haar kenteken bij de gemeente als parkeerder. Het betreffende kenteken wordt opgenomen in een centrale database. Aan elk kenteken in de database wordt een parkeerrecht gekoppeld De incidentele parkeerder (bezoeker van Den Haag) maakt gebruikt van een van de vormen van gsm-parkeren of meldt zich met kenteken aan bij de parkeerautomaat. Binnenkort wordt een proef gestart met een scanauto om de controle op kentekenparkeren te stroomlijnen. In totaal wordt voor de operatie - die eind 2013 voltooid moet zijn - 8,7 miljoen euro uitgetrokken.