29 augustus 2018
Brussels Airport Company werkt met een nieuw innovatief parkeermanagementsysteem (PMS) op haar 5.000 niet-openbare parkeerplaatsen. Enkele van de voordelen: de slagbomen kunnen automatisch open nadat camera's een kenteken gescand hebben, beheerders kunnen alles van afstand met één druk op de knop bedienen en ook de facturatie gaat automatisch. Vanwege de grootte, de vele stakeholders en de eigenheid van een luchthaven was het een uniek project, vertellen de betrokkenen.
Het oude systeem had beperkte mogelijkheden, vertelt Rob Werkhoven. Hij is adviseur bij parkeeradviesbureau Empaction en begeleidde de aankoop van een nieuw systeem. "Het was feitelijk een toegangssysteem en geen parkeersysteem. Auto's konden in- en uitrijden, maar het systeem hield niet bij hoelang iemand er was. Dan kan je ook niet differentiëren in tarieven en voorwaarden." Dat is wel belangrijk, benadrukt hij. Brussels Airport Company, de beheerder van de luchthaven, had zo weinig zicht op wie, waar, hoe lang parkeerde.
Vertrouwen
Bart van Hussen, adviseur en directeur van Empaction vult aan: "Als je 5.000 niet-openbare parkeerplaatsen hebt en je hebt 1.000 bedrijven die er elke dag gebruik van maken, dan is het heel wenselijk dat je een goed, ordentelijk parkeermanagementsysteem hebt."
Daar komt bij, reageert Werkhoven, dat het om een stuk of 25 parkeerterreinen gaat die verspreid liggen over een heel groot geografisch gebied. "Er gebeurt een heleboel op afstand, je moet dus ook kunnen vertrouwen op je techniek."
Brussel Airport Company wilde een systeem waar ze alle informatie uit konden halen die ze nodig hadden, vertelt projectmanager Stijn Dewulf. "Heel belangrijk was dat we met zo'n systeem veel meer zouden kunnen inspelen op de vragen, noden en roosters van onze klanten. Het moest ons veel flexibeler maken. En we wilden 'een state of the art systeem', het nieuwste dat er is."
Logisch
Welke functionaliteiten of vereisten het systeem moest hebben, had Brussels Airport Company van tevoren nog niet gedefinieerd. Daarom schakelde het adviesbureau Empaction in. "Onze eerste vraag was: help ons bedenken wat we onszelf moeten afvragen", zegt Dewulf. "Dat klinkt misschien gek, maar wij wisten dat we met een verouderd systeem zaten, maar we wisten niet: wat kan er allemaal en waar moeten we over nadenken alvorens we leveranciers zoeken?"
"Het belangrijkste volgens hem is dat je eerst met z'n allen goed nadenkt wat je eigenlijk beoogt te bereiken, en waarom."
Van Hussen ziet dat vaker bij bedrijven die bij hem aankloppen, en dat is heel logisch vindt hij. "Dit hebben niet alle partijen scherp. Dat kan ook niet altijd, want de stand van de techniek, zoals bij PMS, is best complex: er zijn zo verschrikkelijk veel mogelijkheden. En voor partijen die daar niet iedere dag mee bezig zijn, is het heel lastig om precies te weten wat er allemaal te koop is."
Goed nadenken
Het belangrijkste volgens hem is dat je eerst met z'n allen goed nadenkt wat je eigenlijk beoogt te bereiken, en waarom, wie je doelgroepen zijn – zowel intern als extern -, welke stakeholders betrokken moeten worden en wat de kansen en risico's zijn. Een rondgang langs leveranciers, parkeergarages en meldkamers kan volgens hem ook helpen. Dit is dan ook wat ze allemaal gedaan hebben.
Van Hussen: "Voordat we het programma van eisen en de bijbehorende aanbestedingsdocumenten hadden gepubliceerd, hebben we een marktconsultatie gehouden. Die had het doel inzicht te verschaffen in de mogelijkheden van leveranciers, en in hoe diverse zaken in de praktijk werken. We hebben ook verschillende parkeergarages en meldkamers bezocht. Kortom, we hebben Brussels Airport inzicht gegeven in wat er vandaag de dag allemaal mogelijk is."
Nieuwste van het nieuwste
Inmiddels is het systeem er. Zo goed als alles is aangesloten, afgesteld en ingesteld. Het is, inderdaad, het nieuwste van het nieuwste. De zuilen bij de parkeerplaatsen hebben een videoverbinding en een intercom.
"Ook is de hele controlekamer opnieuw ingericht. Beheerders kunnen alles van afstand met één druk op de knop bedienen."
Het hele systeem is verbonden met een abonnementendatabase met gegevens van medewerkers van meer dan duizend verschillende bedrijven. Zo kunnen de slagbomen automatisch opengaan nadat een bekend kenteken gescand is. Het systeem kan de kosten wegschrijven bij het betreffende bedrijf en kan automatisch facturen sturen. Ook is de hele controlekamer opnieuw ingericht. Beheerders kunnen alles van afstand met één druk op de knop bedienen.
Het nieuwe systeem laat Brussels Airport Company ook toe om heel flexibel om te gaan met vraag en aanbod. Door alle rechten en tarieven onder de loep te nemen, zijn alle tools aanwezig om te sturen op het vlak van mobiliteit. Met het oog op verschillende ontwikkelingen op middellange termijn rondom de luchthaven is dit "een belangrijke stap".
Complexiteit
"De crux zit hem in de complexiteit van het project", zegt Werkhoven. "Je knoopt zoveel parkeerterreinen aan elkaar op een PMS, dat sluit je weer aan op centrale computers en dan heb je ook nog zaken als kentekencamera's."
De complexiteit heeft ook te maken met de eigenheid en de grootte van de luchthaven, vertelt Dewulf. "Zo hebben we zo'n 18.000 abonnementhouders. En daarvan zijn er weinig van ons eigen bedrijf: we leveren namelijk een parkeerservice aan andere bedrijven."
Een van de logistiek dienstverleners op de luchthaven bijvoorbeeld heeft bijna 100 verschillende uurroosters."
Alle abonnementhouders in het systeem zetten, komt heel nauw, stelt Bert Vanhorenbeeck, manager landside services op de luchthaven. "Er moet rekening gehouden worden met de verworven rechten van bedrijven. Daar bovenop komt dat bedrijven met veel verschillende shifts werken. Een van de logistiek dienstverleners op de luchthaven bijvoorbeeld heeft bijna 100 verschillende uurroosters."
Nauw daarmee samenhangend: het kost flink wat gepuzzel om te zorgen dat iedereen op het juiste moment een parkeerplek heeft. "De 18.000 abonnementshouders hebben recht op ongeveer 5.000 plaatsen, verspreid over meer dan 25 parkings. Daar zijn parkings bij met twintig plaatsen, maar ook van 1.100. Dat vraagt dus om goed beheer."
Prototypes en casussen
Om een goede keuze te maken, is de leverancier in de aanbestedingsprocedure uitgebreid getest, vertelt Van Hussen. "Dit is geen alledaags project. Je wilt dus dat de leverancier die je uiteindelijk aanwijst als winnaar, ook echt goed is. Dus de leverancier die we gekozen hebben, moest aantonen aan de hand van casussen en prototypes dat ze daadwerkelijk konden voldoen aan onze vraag."
Deze manier van werken is Dewulf goed bevallen. "Het heeft aan de ene kant de leveranciers die in de running waren, gepusht om er tijd en moeite in te steken. Maar aan de andere kant hebben zowel wij als de winnaar er veel tijd mee gewonnen bij de implementatie. Zo werkte het systeem precies zoals het op papier stond."
Automatisch
De eerste ervaringen met het nieuwe systeem zijn positief, vertelt Vanhorenbeeck. "De abonnementhouder heeft als allergrootste voordeel dat hij nu vrij in- en uit- kan rijden. Hij/zij heeft geen badge meer nodig en hoeft niet meer op allerlei knopjes te drukken. Bezoekers kunnen tevoren aangemeld worden op basis van hun kenteken, en dan gaat de slagboom ook automatisch voor hen open na het scannen."
Ook de organisatie heeft veel baat bij het nieuwe systeem. "Het hele facturatiesysteem wordt geautomatiseerd", vertelt Werkhoven. "En ze hebben een hele nieuwe meldkameromgeving. Alles wat er op afstand gebeurt, kunnen ze zien, horen en ze kunnen erop anticiperen."
"Nu is er één PMS waarmee je alle functionaliteiten die nodig zijn, kunt inzien en bedienen."
De winst is groot, stelt Van Hussen. "Hiervoor had Brussel Airport drie verschillende systemen: een abonnementssysteem, een facturatiesysteem en, een systeem waarin storingen werden bijgehouden. Nu is er één PMS waarmee je alle functionaliteiten die nodig zijn, kunt inzien en bedienen. Dat is echt een grote winst in tijd en efficiëntie, maar ook in het voorkomen van fouten."
Bron: VERKEERSNET.nl