Gemeente Nijmegen

Wederom is via een aanbesteding IP Parking als beste partij naar voren gekomen voor de gemeente Nijmegen.

18 mei 2012

De garage in aanbouw wordt voorzien van ons systeem, waarbij de in- en uitritten (in totaal 8 stuks) worden voorzien van kentekenherkenning zodat ook klanten van parkeerproviders gebruik kunnen gaan maken van deze garage.

 

Kortparkeerders

Voor de kortparkeerders worden maar liefst 7 full service betaalautomaten geïnstalleerd, zodat wachtrijen tot een minimum beperkt worden. De installatie wordt ook voorzien met een CCTV systeem. Uiteraard wordt het geheel gekoppeld op de centrale meldkamer van de gemeente Nijmegen.

 

Dat een functionele faciliteit als een parkeergarage veel verder kan gaan dan de basisvereisten, bewijst het ontwerp van de Keizer Karel Garage. Het ontwerp heeft tot in detail een heldere, transparante uitstraling die perfect past bij de nieuwe status van de Van Schaeck Mathonsingel.

 

Een comfortabele ervaring

Parkeren wordt een comfortabele ervaring voor de automobilist. Alle aspecten die de bekende parkeerhindernissen vertegenwoordigen, zijn in de Keizer Karel Garage totaal afwezig. Dat begint al bij de inrit, die breed en overzichtelijk is en waar ter plekke een grote ondergrondse buffer is gecreëerd voor eventueel wachtend verkeer. Hierdoor wordt de doorstroom op de openbare weg niet gehinderd. Daarbij is er voor de routing bij binnenkomst de overzichtelijke en vooral logische linksom-routing gehanteerd met eenrichtingsverkeer.

 

Het parkeren zelf wordt vergemakkelijkt door ruime, minimaal 2,5 meter brede vakken, en een uitgelegde kolommenstructuur. Het grote voordeel van deze kolommenstructuur is dat niemand wordt belemmerd bij het inrijden van het parkeervak, en niet bij in- en uitstappen. De parkeerdekken lopen nagenoeg horizontaal, de in- en uitritten hebben een geringe helling. Dit betekent probleemloos in- en uitrijden en parkeren.

 

De Keizer Karel Garage krijgt niet alleen een licht, modern uiterlijk door de strakke muren en vloeren die in heldere, lichte kleuren zullen worden uitgevoerd, ook de ventilatiebuizen die voor belemmering van het zicht, doorloop en doorkijk in de garage zouden kunnen zorgen, zijn ondergronds weggewerkt. De garage krijgt een heldere verlichting, terwijl in het ontwerp alle nissen en donkere hoeken zijn vermeden. De in- en uitrit worden 's avonds extra verlicht. Ook zullen er dichtbij de trappenhuizen en liften speciale parkeerplekken voor vrouwen worden gereserveerd. Een CCTV systeem bewaakt de garage. Dit systeem staat in de beheerderruimte die gedurende openingsuren bemand zal zijn. Een ander veiligheidsaspect is dat vanuit de fietsenkelder niemand de parkeergarage in kan.

 

Veel aandacht voor detail

De Keizer Karel Garage wordt een moderne garage, met verrassend veel aandacht voor detail. Ook op esthetisch vlak. Zo zal het moderne, glazen waterornament op de singel, met een doorsnede van vijf meter, een doorkijk geven naar de benedenvloer in de garage. Hierdoor treedt ruim daglicht binnen in het midden van de garage. De transparante, glazen trappenhuizen, de vide, de liften en de in- en uiritten zorgen eveneens voor onbelemmerde doorkijk en licht in de Keizer Karel Garage.

 

De Keizer Karel Garage heeft een capaciteit van 650 voertuigen en een aparte ondergrondse fietsenkelder voor ruim 1.000 fietsen. Indien nodig, kunnen bepaalde fietsvakken probleemloos worden ingewisseld voor autoparkeervakken. De inrit nabij het Keizer Karelplein krijgt een trappenhuis met twee liften en een trap, het trappenhuis nabij het Stationsplein een lift en een trap. Doordat de entrees aan twee kanten liggen, hoeft niemand de totale lengte van de parkeergarage te lopen om zijn auto op te halen. De auto staat dus nooit ver weg.

 

Op de singel zullen nog vier transparante nooduitgangen worden gerealiseerd. De Keizer Karel Garage telt twee verdiepingen onder het maaiveld, is ongeveer 300 meter lang en heeft een ‘parkeerbak' van 30 meter breed, waarnaast de hellingbanen liggen. Voor de bouw is gekozen voor een snelle, duurzame, onderhouds- en omgevingsvriendelijke bouwmethode.

 

Terug

Projectfotografie

Projectlocatie